Україна – одна з найзамінованіших країн у світі!
Міни, розтяжки, нерозірвані снаряди калічать, а іноді й забирають життя українців. І підстерігають вони не лише на суші, але й у річках, озерах, ставках та морі.
Вибухонебезпечні предмети
Під вибухонебезпечними предметами слід розуміти будь-які пристрої, засоби, підозрілі предмети, які здатні за певних умов (або при дії на них) вибухати.
До вибухонебезпечних предметів відносяться:
- вибухові речовини – хімічні з’єднання або суміші, здатні під впливом певних зовнішніх дій (нагрівання, удар, тертя, вибух іншого вибухового пристрою) до швидкого хімічного перетворення, що саморозповсюджується з виділенням великої кількості енергії й утворенням газів;
- боєприпаси – вироби військової техніки одноразового вживання, призначені для поразки живої сили супротивника.
До боєприпасів відносяться:
- бойові частки ракет;
- авіаційні бомби;
- артилерійські боєприпаси (снаряди, міни);
- інженерні боєприпаси (протитанкові і протипіхотні міни);
- ручні гранати;
- стрілецькі боєприпаси (патрони до пістолетів, карабінів, автоматів тощо);
піротехнічні засоби:
- патрони (сигнальні, освітлювальні, імітаційні, спеціальні); – вибухові пакети;
- петарди;
ракети (освітлювальні, сигнальні);
- гранати;
- димові шашки;
саморобні вибухові пристрої – це пристрої, в яких застосований хоча б один елемент конструкції саморобного виготовлення:
- саморобні міни-пастки;
- міни сюрпризи, що імітують предмети домашнього побуту, дитячі іграшки або речі, що привертають увагу.
Знайти сьогодні «небезпечну іграшку» можна у лісі, старому окопі, на свіжозораному полі, власному городі і навіть на вулицях міст. Від таких «знахідок» гинуть дорослі, намагаючись здати їх у пункт прийому металобрухту, а також при спробі розібрати пристрій з метою отримати вибухову речовину.
Не обходить біда і дітей, яких природна цікавість спонукає на страшні експерименти: із цікавості підкладають боєприпаси в багаття, випробують їх на міцність ударами, намагаються розібрати, приносять додому, у двір, у школу.
Заборона відвідування лісів та інших природних зон
У зв’язку із дією правового режиму воєнного стану та рішення ради оборони Житомирської області встановлена заборона відвідування лісів та інших природних зон у смузі на глибині 30 кілометрів від лінії державного кордону України, що межує з Республікою Білорусь.
Також привертаємо увагу на необхідності дотримуватись наступних рекомендацій:
- відвідування лісів у прикордонних районах є смертельно небезпечним;
- нехтування попереджувальними знаками «СТОП МІНИ» смертельно небезпечно;
- виконання розвороту на лісовій дорозі може спричинити наїзд на міну, що загрожує смертю;
- з’їжджати з лісової дороги на обочину заборонено;
- розтягувати або перетинати штучно зроблені завали деревини в лісі становить смертельну небезпеку.
Подбайте про рідних та близьких, інформуйте їх про небезпеку, яку несе нехтування попереджувальними знаками.
Правила пересування територіями, де нещодавно велись бойові дії
Триває розмінування територій України, де велись активні бойові дії. Проте, навіть після того, як ці роботи будуть виконані, небезпека залишається.
Якщо ви прямуєте або вже перебуваєте на таких територіях України, неухильно дотримуйтесь цих правил пересування.
Сайт «Безпека.інфо»
Україна визнана однією з найбільш замінованих країн у світі. На територіях, де велися активні бойові дії, знаходять міни, снаряди та нерозірвані боєприпаси у великій кількості. Натрапити на них можна будь-де: у лісі, в полі, на дорозі та навіть на дитячих майданчиках. Цей сайт містить мультфільми, ігри, комікси та матеріали про вибухонебезпечні предмети, що допоможуть дорослим та дітям засвоїти нові звички та знання.
Правила поводження на замінованих територіях
Відеоматеріали
Як говорити з дітьми?
- Виберіть час, коли дитина не зайнята грою чи мультфільмом.
- Скажіть, що зараз ви вивчаєте щось абсолютно нове і дуже важливе, і попросіть дитину допомогти вам запам’ятати цю інформацію.
- На картинці ви бачите протипіхотну осколкову міну направленої дії.
- Покажіть це зображення дитині й запитайте, чи знає дитина, що це.
- Скажіть, що це міна. Спочатку краще показати ілюстрацію, а наступного разу можна показати реальне фото.
- Запитайте дитину, на що їй схожий цей предмет.
- Послухайте варіанти дитини. Далі — поясніть, що цей предмет називається«міна», вона дуже небезпечна. Хоча схожа на безпечні предмети — музичну колонку, старий телевізор на ніжках, радіоприймач, маленьку сумочку, гаманець. Варіантів для порівнянь може бути багато.
- Розкажіть, що ця міна розміром з книжку, зеленого кольору. Вона може бути на землі чи деревах, чи навіть парканах. Наголосіть — підходити до такої міни й тим паче чіпати не можна в жодному разі. Потрібно обережно відійти назад та повідомити дорослих. Вони зателефонують рятувальникам — 101. А рятувальники знешкодять предмет і знову зроблять це місце безпечним для людей.
Серія мультиків «Пес Патрон»
Серія мультфільмів розповідає про пригоди Патрона, який вчить поводженню з вибухонебезпечними предметами. Допомагати Патрошу у його пригодах буде його друг кіт Том та українські тваринки, що стали відомими завдяки своїй сміливості.
- Серія 1 – Зруйнований міст
- Серія 2 – Агент під прикриттям За кадром: Секрети Тома
- Серія 3 – Зненацький сон За кадром: Супернюх Патрона
- Серія 4 – Викрадення Тома
- Серія 5 – Пожежа За кадром: Хто такі Бубухи
- Серія 6 – Правило Патрона
- Серія 7 – Новенький
- Серія 8 – Лабораторія Бубухів
- Серія 9 – Незвичні метелики
- Серія 10 – Небезпечна знахідка
- Серія 11 – Клуб анонімних пухнастиків
YouTube-канал пса-сапера Патрона
Корисні матеріали
- Урок із мінної безпеки для початкової школи
- Урок із мінної безпеки для середньої та старшої школи
- Набір матеріалів для уроку з мінної безпеки для дітей 1-4 та 5-11 класів – Набір складається з посібника для вчителів з мінної безпеки та презентацій для дітей 1-4 та 5-11 класів. Завдяки посібнику вчитель зрозуміє базові принципи мінної безпеки, отримає чіткі рекомендації щодо проведення уроків із мінної безпеки для школярів та дізнається, як пояснювати сенситивну інформацію дітям різного віку без шкоди їхньому психічному здоров’ю. Презентації містять готові слайди з необхідною інформацією про мінну безпеку.
- Набір плакатів «Знаємо про міни» – набір із двох плакатів, які дають вичерпну інформацію про різні вибухонебезпечні предмети, про те, де на них можна натрапити та як дитині поводитися, якщо вона помітила такий предмет.
- Серія плакатів на тему безпеки – плакати пропонують алгоритми дій у різних ситуаціях, що можуть загрожувати фізичному та ментальному здоровʼю дітей: під час повітряної тривоги, в разі кібербулінгу, пожежі. Також тут викладено правила поводження з вибухонебезпечними предметами та дорожнього руху.
- Набір постерів з Патроном про мінну безпеку – набір з чотирьох постерів містить правила поводження при виявленні невідомих предметів.
- Посібник для вчителів з мінної безпеки
- Брошура – порадник «Як говорити з дітьми про вибухонебезпечні предмети» від психолога
- Брошура з Патроном із завданнями – сскрава брошура містить завдання від Пса Патрона на кожному розвороті для запам’ятовування правил безпечної поведінки з вибухонебезпечними предметами.
- Брошура «СорОк та ПоНі» – у брошурі описані загрози, з якими можуть зіткнутись діти та як правильно діяти.
- Розмальовки на тему мінної безпеки (набір із чотирьох розмальовок)
- Загадки на тему мінної безпеки – за допомогою загадок вчимо дітей правил поводження з вибухонебезпечними предметами. Хто відгадав загадку, отримує приз від команди Інфорсів.
- Комікс з історією про Інфорсів – комікс з історією про Інфорсів —Суперкоманду проти мін. Читаючи історію, діти дізнаються про потенційно небезпечні ситуації та правила поведінки при виявленні вибухонебезпечних предметів.
- Брошура із завданнями від Інфорсів – комікс від уже знайомої команди Інфорсів — суперкоманди проти мін із інтерактивними завданнями для підлітків, які допоможуть краще запам’ятати правила поводження із вибухонебезпечними предметами та їх зовнішній вигляд.
- Гра від команди Інфорсіа (онлайн-сайт) – гра за мотивами сюжетів суперкоманди проти мін у форматі онлайн-квесту. Гравцям потрібно виконувати завдання від команди та позначати правильні відповіді на екрані. На кожну відповідь дається 3 спроби.
- Асоціативні картки про вибухонебезпечні предмети
- Пам’ятка щодо правил поведінки (порядку дій) населення у разі виявлення підозрілого об’єкта, вибухонебезпечного предмета